עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

השלמות של האיזון הנפשי: הנחיות להרהור ותרגול (אופקהא פארמי)

גיל פרונסדל
19/06/2022
https://www.insightmeditationcenter.org/wp-content/uploads/2011/06/equanimity-reflections.pd
תרגום: אורנה ברקאי

גיל פרונסדל הוא המורה הראשי ב-Insight Meditation Center ברדווד סיטי, קליפורניה. הוא מתרגל ויפסנא וזן, באסיה ובארה”ב, מאז 1975. הוא היה נזיר במסורת התהרוואדה בבורמה, ומאוחר יותר הוסמך ככומר זן. הוא בעל תואר דוקטור בלימודי דת מאוניברסיטת סטנפורד, ומחברם של ספרים ומאמרים רבים. 

***

הרהורים

  1. האם זכור לכם זמן כלשהו בחייכם שבו חשתם נוכחים, יציבים ומאוזנים בעיצומה של פעילות מרגשת או קשה? או, האם אתם יכולים לזכור איזשהו זמן בחייכם שבו חשתם נוכחים במה שקורה ובה בעת יכולתם לראות גם את התמונה הרחבה יותר של מה שמתרחש? איזו הרגשה זו להיות לא-לכודים או אבודים בתוך ההתרחשות ועדיין לחוות אותה? איזו הרגשה זו הייתה בגוף?

 

  1. יש מתרגלים שהמושגים שלהם על איזון נפשי אולי ירתיעו אותם כי יניחו שהוא דורש מהם להתייחס לחוויות שלנו ולעולם סביבנו בריחוק קר ובאדישות. מה אתם חושבים על איזון נפשי? איך אתם מבחינים בינו לבין אדישות או ניטרליות יבשה?

 

  1. מהם כמה מהגורמים היכולים לעזור לכם להיות באיזון נפשי? באיזה אופן המדיטציה עוזרת? אילו הבנות יכולות לסייע? איך הגורמים התומכים האלה יכולים להיעשות לחלק קבוע יותר בחייכם?

 

תרגולים

  1. במהלך תרגול המדיטציה היומי שלכם, שימו לב אם אתם יכולים להבחין בתחושות כלשהן של יציבות, איזון ושלווה. כשעולה איזה דבר בתודעתכם ואינכם חווים תחושה של איזון, בדקו מה מונע מִכּם להיות נוכחים ולהרגיש מאוזנים.

 

  1. בסוף היום ראו אם היו פעמים במהלכו שבהם הרגשתם אדישים או מנותקים מהחוויה. מהי ההרגשה הזאת לעומת ההרגשה של איזון פנימי שחקרתם מוקדם יותר במהלך השבוע? מה מונע מכם להרגיש מחוברים לחוויה ועדיין להישאר באיזון נפשי?

 

  1. במהלך תרגול המדיטציה שימו לב מתי אתם מרגישים רגועים ונינוחים, ואז שימו לב עד כמה אתם מרגישים מאוזנים ויציבים בעת שאתם רגועים. שימו לב גם ליחסים שבין ההרגשה שלכם כשאתם נסערים לבין היכולת לחוות את החוויה בלי לאבד את האיזון הנפשי שלכם.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content