EN
EN

השלמות של החוכמה: פרג’נאפארמיטה

« בחזרה אל: מאמרים

« בחזרה אל:

« בחזרה אל: חנות הספרים

אלכסנדר ברזין (Alexander Berzin), יליד ניו ג’רזי, ארה”ב. בהכשרתו האקדמית הוא בעל תואר ד”ר לשפות מזרח אסיה ולימודי הודו. הוא שימש כמזכיר ומתרגם של המאסטר הטיבטי סרקונג רינפוצ’ה, וגם של הדלאי לאמה. ברזין הקים את הארכיון האינטרנטי Archives  The Berzin

http://www.berzinarchives.com/web/en/index.html)) – מאגר מידע רחב היקף של כתבים, תרגומים ולימוד של כל מסורות הבודהיזם הטיבטי. משנת 1983, הוא מרצה ומלמד בודהיזם טיבטי בכל רחבי העולם, ופעיל בקידום פרויקטים בינלאומיים להפצת התרבות הטיבטית. כיום הוא מתגורר בברלין ומשקיע את רוב זמנו בתיעוד והשלמה של חומרים שטרם פורסמו לארכיון האינטרנטי שלו.

 

* * *

 

אם חסרה בנו החוכמה שיכולה להבחין במדויק בין מציאות לפנטזיה, אנו חסרים את הכלי החשוב ביותר להגשמת המטרות החומריות והרוחניות החיוביות שלנו ושל אחרים. במצב של חוסר מודעות ובלבול אנו יכולים רק לנחש מה ייטיב איתנו או עם אחרים, ולעיתים קרובות אנחנו טועים. עם מודעות מבחינה שלמה – השלמות של החוכמה – המועצמת על-ידי חמלה ושאיפת בודהיצ’יטה אנו יכולים להיהפך לבודהה ולדעת במלואן את השיטות היעילות וההולמות ביותר כדי להיטיב עם כל אחד ואחד מהיצורים החיים.

 

מודעות מַבחינה שלמה – הידועה יותר כ”פְּרַג’נאפארמיטה” (prajnaparamita), השלמות של  החוכמה – היא האחרונה בשש השלמויות. בעזרתה אנחנו מנתחים ביסודיות ומבחינים במדויק ובוודאות בטבעו ובפרטי פרטיו של כל דבר שאנו צריכים לדעת כדי להגיע להתעוררות ולהיטיב באופן מלא עם כל האחרים. יש שלושה תחומים שמודעות מבחינה שלמה מבינה היטב:

 

  1. התופעה העמוקה ביותר – עצם טבעה של המציאות, כלומר, שכל התופעות כולן משוללות טבע של יצירת עצמי, והן מובָנות מושגית כקטגוריה של משמעות, או באופן לא-מושגי כשיש להן ביטוי מוחשי.

 

  1. תופעות מוסכמות, שטחיות – חמשת השדות העיקריים של הידע: מלאכת כפיים ואוּמנויות, רפואה, שפות ודקדוק, לוגיקה וידיעה מקיפה של כל הלימוד הבודהיסטי, ובמיוחד השלבים של ההגשמה והשיטות והסימנים להשגתם.

 

  1. איך להועיל לכל היצורים המוגבלים, הסובלים – 11 הטיפוסים של בני האדם שיש לעזור להם, הנידונים גם בקשר למשמעת עצמית אתית, התמדה ויציבות נפשית.

 

בעזרת השלמות של החוכמה אנו מבחינים נכונה ובהחלטיות:

  • במטרות החיוביות שאנו שואפים להשיג
  • ביתרונות שבהשגתן
  • בחסרונות שבאי-השגתן
  • בשיטות היעילות ביותר להשיג את אותן מטרות
  • איך לתרגל נכון את אותן שיטות
  • במכשולים שעשויים להופיע כשאנו מנסים לתרגל אותן
  • בדרכים להימנע מאותם מכשולים או להתגבר עליהם

בלי ההבנה הנכונה הנובעת ממודעות מבחינה שלמה, אנחנו נתרגל את השיטות הבודהיסטיות בעיוורון, נהיה לא בטוחים במטרה שאנו מכוונים אליה, מדוע אנו מכוונים אליה, איך להשיג אותה, ומה נעשה בה כשנשיג אותה. נזהם את התרגולים שלנו במניעים אנוכיים הלוקים בבורות, נטמא אותם בגישות וברגשות מטרידים וכך נחבל בסיכויים שלנו להצליח.

 

מודעות מבחינה שלמה חיונית לתרגול חמש השלמויות האחרות – נדיבות, משמעת עצמית אתית, סבלנות, התמדה, ויציבות נפשית או ריכוז. בעזרת השלמות של החוכמה אנו מבחינים נכונה ובהחלטיות:

  • מה מתאים או לא מתאים לתת ולמי, ויותר מכך, מבחינים בריקות של טבענו, של האדם שאנו נותנים לו ושל הדבר שאנו נותנים, כך שאנו יכולים לתת את מה שמועיל ללא גאווה או היאחזות וללא חרטה.
  • מה מועיל ומה מזיק לנו ולאחרים, ויותר מכך, מבחינים בסבל של הסמסארה [מעגל הלידות והמיתות] ובחסרונות שבהישארות במצב השלֵו, האדיש של נירוונה, כך שנתרגל משמעת עצמית אתית מתוך כוונה טהורה להיטיב עם אחרים ולא כדי לספק את מטרותינו האנוכיות.
  • בפגמים שבחוסר סבלנות וביתרונות שבסבלנות, כך שנוכל לשאת באהבה ובחמלה תגובות שליליות ועוינות של האחר על מאמצינו לעזור לו ואת כל הקשיים הכרוכים בתרגול הדהרמה, בלי להתרגז.
  • בסיבות שלנו לשאוף להגשים את מטרותינו הרוחניות וכיצד השיטות שאנו מתרגלים יקרבו אותנו אליהן, כך שנתמיד בתרגול בלי שניעשה עצלים או מיואשים וננטוש את הדרך.
  • מהי מציאות ומהן ההשלכות של דרכים לא אפשריות של קיום, כך שריכוז עם יציבות נפשית הממוקד בטבע האמיתי של המציאות יביא אותנו לשחרור ולהתעוררות. יותר מכך, עם מודעות מבחינה של מטרתנו, איננו מניחים לשום מצב של שלווה ואושר שהגענו אליו במדיטציה להסיט אותנו ממטרתנו לעזור לכל האחרים.

 

עשר השלמויות

ברשימה הארוכה יותר של עשר השלמויות, ארבע האחרונות הן תחומים הקשורים להבחנה שלמה:

  • מיומנות באמצעים – מודעות מַבחינה מיוחדת הנוגעת לשיטות היעילות וההולמות ביותר המכוונות פנימה כדי להביא למימוש הלימוד של הדהרמה, והחוצה כדי לעזור לאחרים להגיע לשחרור ולהתעוררות.
  • תפילה להגשמה – מודעות מַבחינה מיוחדת הנוגעת למה שאנו שואפים לו; כלומר, לעולם, בכל גלגולי החיים, לא לנטוש את שאיפת הבודהיצ’יטה ושפעולותינו למען רווחתם של אחרים יימשכו לעד ללא הפסקה.
  • העצמה – מודעות מַבחינה מיוחדת, שהושגה על-ידי אנליזה ומדיטציה מייצבת, שתשמש להרחבת המודעות ולא תניח לה להימחץ על-ידי כוחות מנוגדים כמו היאחזות.
  • מודעות עמוקה – מודעות מבחינה מיוחדת שתסייע לנו להבין במלואה את ריקותן של כל התופעות, כך שנוכל לדעת בו בזמן את האמיתות השטחיות והעמוקות של כל הדברים.

סיכום

עם מודעות מבחינה שלמה אנו רואים בבהירות ובהחלטיות את היתרונות של כל תרגול שאנו מקבלים עלינו ואת החסרונות שיש בהמשך החיים עם מה שהתרגול יכול לסייע לנו להתגבר עליו. נתמך בהבנה המוצקה הזאת ובאמונה, ומועצם על-ידי מוטיבציה איתנה של אהבה, חמלה ושאיפת בודהיצ’יטה, כל תרגול דהרמה שנעשה יועיל לנו בדרך להגיע להתעוררות וליכולת שלנו להיטיב עם כל האחרים ככל שאפשר.

השלמות של החוכמה: פרג’נאפארמיטה

אלכסנדר ברזין (Alexander Berzin), יליד ניו ג’רזי, ארה”ב. בהכשרתו האקדמית הוא בעל תואר ד”ר לשפות מזרח אסיה ולימודי הודו. הוא שימש כמזכיר ומתרגם של המאסטר …

תגובות

רשמו תגובה
שתפו
שתפו