עגלת הקניות

0
סה"כ עלות המוצרים

הצעות לתרגול סבלנות (קהנטי פארמיטה)

אג'אהן סוצ'יטו
04/09/2021
Parami, Ways to Cross Life's Floods - https://forestsangha.org/teachings/books/parami-ways-to-cross-life-s-floods?language=English
תרגום: אורנה ברקאי

אג’אהן סוצ’יטו (Ajahn Sucitto), יליד אנגליה, מבכירי הנזירים המערביים במסורת נזירי היער התאילנדים. הוסמך לנזירות ב-1976 בתאילנד, ב-1978 חזר לאנגליה, והיה שותף לייסוד מנזר Cittaviveka (במערב סאסקס, אנגליה) – המנזר המערבי הראשון במסורת הזו. בשנים 1992–2014 הוא כיהן כאב המנזר הזה. אג׳אהן סוצ׳יטו מנחה ריטריטים ברחבי העולם, והוא מחברם ועורכם של פרסומים רבים.

* * *

סבלנות עשויה להישמע לכם בתחילה כאיכות האומרת חריקת שיניים – ‘חכו עד שזה יעבור’. אבל זו אינה סבלנות מושלמת , מפני שבמקרה כזה התודעה עדיין משתוקקת שיהיה סוף לחוויה – עדיין אין בה ויתור על התחושה של דחייה. בסבלנות  מושלמת נמצא הכוח הרך והאוהב שמצוי בהרגשה ש’יש כל הזמן שבעולם’ כדי לנוח בתוך חוויה. היא מרופפת את הגבולות של הזמן. הכוח הטרנספורמטיבי של הסבלנות הוא כזה שכאשר התודעה נרגעת מההגנתיות שלה ומזעמה, העיכוב המציק נהפך להזדמנות להתרווחות, והתנהגותם המרגיזה של האחרים היא משהו שאתם יכולים לפגוש, באמפתיה, כבעיה מצערת שלהם. באופן טבעי היא כוללת גם את החוכמה לדעת מה מוטל עליכם לשאת, ומתי יש הזדמנות לפעול בדרך ברורה ואחראית. סבלנות לא נועדה להפוך אתכם  לסמרטוטים, אלא לשמש מחסום בפני התלקחות של דחפים מידיים, שלא תביא לכם שום רווחה.

ומכיוון שההתניה שלנו היא לעיתים קרובות לעשות דברים במהירות הרבה ביותר האפשרית, זה יהיה אמצעי מיומן לבחון את הגישה הזאת בחוכמה.

הרהור

כשאתם מרגישים שאתם צריכים לחכות, או שהזמן זוחל באיטיות, חושו מה קורה בגופכם. עשו את אותו הדבר כשאתם ממהרים ואין לכם רגע אחד לבזבז. עקבו אחר חמש שניות בשעון, ושימו לב למצבים השונים של אנרגיה עצבית ואיך הזמן “נחווה”. תחושת הזמן היא מדד למה שקורה במערכת העצבים – וזו הסיבה שכשהאנרגיה מואצת אין אף פעם מספיק זמן, ורשימה של דברים נוספים שעליכם לעשות עולה בקלות  בתודעתכם.  הרהרו: ‘העבודה הזאת אינה יכולה להסתיים לעולם’. מה יקרה אם תהיו רק קשובים בתשומת לב להווה במשך עשר או עשרים שניות?

פעולה

כל דבר שאתם עושים, עשו בזהירות ובתשומת לב. יהיו הרגשות שלכם מה שיהיו, הֱיו מארחיהם הנדיבים. הפנו את תשומת ליבכם לגופכם.סִרקו אותו לכל אורכו, עדלכפות הרגליים. כדי לחזק את הנוכחות בגוף נסו לשמור על ידיכם עסוקותנניח, אוחזות קלות בהגה המכונית, או שלובות זו בזו בעדינות. כוונו את תשומת ליבכם לתחושה הקלה של מגע. וכתוספת, אולי יועיל לכם גם להחזיק וללחוץ בעדינות כדור או אבן בכיסכם.

מדיטציה

הסבלנות חיונית למדיטציה גם כאיכות שממתנת את הלהיטות להגיע לתוצאות, וגם כתרופה מיוחדת לחוסר איזון אנרגטי. במה שנוגע לבעיה הראשונה: הגישה הנכונה שצריך לבסס היא להתחיל כל תרגול מדיטציה כאילו היה הראשון, ולכוון כל העת את האנרגיה ואת המשאבים האחרים לרגע ההווה. זה הבסיס שממנו ינבעו התוצאות. חִשבו על מטרות בזמן אחר; הדבר הראשון שיש לבחון נוגע ליכולת להביא לאימון את הגישה של נוכחות ‘מרגע לרגע’.

חוסר איזון אנרגטי יכול להיות רמה נמוכה מדי של אנרגיה (“היפו”) או רמה גבוהה מדי (“היפר”). זה יוביל לעצלות ולקהות חושים או לאפתיה במקרה הראשון, או לחוסר מנוחה ועוררות יתר במקרה השני. אלה מצבים שיש בהם אי-נוחות, וזו הסיבה שאנחנו צריכים להתייחס אליהם בסבלנות.

בשניהם חשוב לחזק את היכולת להתמקד בגוף, תחילה בתנוחה באופן כללי, ואחר כך בנשימה. בדקו שאתם יושבים זקופים וערניים, ואחר כך שימו לב לשרירים ולמפרקים בחלק העליון של הגוף כדי לרכך וגם כדי לעורר יותר את תשומת הלב. עכשיו יַצבו את נשימתכם והאריכו את ההפסקות שבין הנשיפה לשאיפה. ייתכן שגם זה יהיה לכם לא נעים בהתחלה, אבל זה חלק מהשלב השני של הפארמיטה. שאו בסבלנות את התחושה של קהות או את ההרגשה של חוסר מנוחה שעולה בכם, והמשיכו לנשום נשימות איטיות ומלאות. הניחו לכל נושא שעולה בתודעתכם – למשל, יש כל כך הרבה דברים שאני צריך לעשות – וחושו את האנרגיה, בלי לנסות לשנות אותה ובלי לדחות אותה. אכן, ייתכן שיש לכם הרבה דברים לעשות, אבל סבלנות תעזור לכם לעשות אותם טוב יותר. לפעמים אנחנו עייפים, ולפעמים אנחנו מרוגשים יתר על המידה. עִבדו על תשומת הלב לגוף ועל נשימה דרך האנרגיה שאתם חשים כדי להגיע למצב של אי-מעורבות ואיזון. כשמתבססת הכרה צלולה, זה הזמן לעשות את מה שייראה לכם נכון.

פריטים נוספים

“דילמת הרועה” – על הגנה העצמית ושימוש בכוח במסורות הבודהיסטיות

לומד, מלמד ומתרגל בודהיזם טיבטי, מאהמודרה ודזוגצ’ן, תלמידו של קרמה צ’גמה רינפוצ’ה וסנגטרול רינפוצ’ה – שושלת הקגיו. מייסד MEDITATION FACTORY, מרכז בודהיסטי לתרגול ולימוד בהרצליה.   *** הגנה עצמית היא […]

שלמה בזם
library image

לקום מהשבעה

מתרגל, ופוסע על הדרך מאז 1997 במסורת הוויפסנא והבודהיזם הטיבטי. חוקר דהרמה בת-זמננו, דהרמה מעורבת חברתית ואת המפגש בין ההגות הבודהיסטית לפילוסופיה המערבית. עבודת הדוקטורט שלו מציעה תפיסה חינוכית דיאלוגית […]

אסף סטי אל-בר
library image

רוחניות בזמן מלחמה – מהסבל אל החופש

מורה לווִיפַּסַנַא, מיינדפולנס ודהרמה. מלמדת בארץ ובעולם משנת 2004. למדה ותרגלה עם מורים ידועים ברחבי העולם במסורת הוויפאסנא הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות ההינדואיסטית. שהתה תקופות ארוכות במזרח ובמערב במנזרים ובמרכזי מדיטציה, […]

לילה קמחי
library image

יותר מדי עכשיו

פרופסור אמריטוס ללימודי יפן וזן בודהיזם באוניברסיטת תל אביב ומחברם של ספרים ומאמרים רבים בנושא בודהיזם וזן בודהיזם. הקים במשותף עם הפסיכולוג נחי אלון את ‘פסיכו-דהרמה’ – מרכז לאימון וליישום […]

יעקב רז
library image
Skip to content