EN
EN

רגישות מוסרית

« בחזרה אל: מאמרים

« בחזרה אל:

« בחזרה אל: חנות הספרים

גיל פרונסדל (Gil Fronsdal) הוא המורה הבכיר ב-Insight Meditation Center ברדווד סיטי, קליפורניה. הוא מתרגל ויפסנא וזן, באסיה ובארה”ב, מאז 1975. הוא היה נזיר במסורת התהרוואדה בבורמה, ומאוחר יותר הוסמך ככומר זן. הוא בעל תואר דוקטור בלימודי דת מאוניברסיטת סטנפורד, ומחברם של ספרים ומאמרים רבים. 

* * *

הליבה המוסרית של הדרך הבודהיסטית היא מהמאפיינים החשובים ביותר שלה. ההתפתחות בדרך הולכת יד ביד עם פיתוח וחיזוק הליבה הזאת. מוסריות מתבטאת בהתנהגות ובמוטיבציה. בנוגע להתנהגות, מוסריות קשורה בכמה מהמאפיינים המאתגרים, המעניינים ולפעמים המבלבלים ביותר של חיינו, כולל מין, כסף, ביטחון, כוח, אמת, ושאלות של חיים ומוות. באשר למוטיבציה, מוסריות עוסקת בכמה מהמאפיינים היפים ביותר בליבו של האדם; במיוחד ביכולת שלנו לאהבה ולחופש. לבודהיסטים, בגרות מוסרית נוגעת פחות בערכי מוסר ויותר ברגישות מוסרית מוגברת. למעשה, אני מאמין שהיצמדות לערכי מוסר בלבד עלולה לעכב את ההתפתחות של בגרות מוסרית.

הבודהיזם בהחלט מעניק חשיבות רבה לערכי מוסר, לרבות כללי ההתנהגות. העיקרון האתי המרכזי בבודהיזם הוא הימנעות מפגיעה. אולם, ערכים אלו מובנים לעיתים קרובות כביטויים של טוּב שמקורו בלב קשוב, ולא בכללים של התנהגות שנובעים ממקורות חיצוניים של סמכותיות.

שימת דגש על רגישות מוסרית מקלה על הבנת החשיבות של תשומת הלב באתיקה הבודהיסטית. ככל שיכולתנו להיות נוכחים וקשובים גם לעולם שסביבנו וגם לעצמנו גדולה יותר, כך תגדל ההבנה והחמלה שלנו. תשומת לב גם מסייעת לנו בהתמודדות נבונה עם פחדינו, עם שנאה, חמדנות וכוחות נוספים שמעוותים את שיפוטנו המוסרי. כאשר כוחות אלו מטוהרים מליבנו, האיכויות הטובות שבו מנחות אותנו יותר ויותר בלקיחת החלטות מוסריות.

בין החשובות ביותר באיכויות המנחות האלו נמצאים החופש והחמלה. כשאנו עומדים בפני בחירה מוסרית, אנו יכולים לשאול את עצמנו אם היא מבטאת חמלה וגם עוזרת לקדם את הלב לחופש גדול יותר. אולם, אם אנו פועלים רק לפי אחת מהן, הפעולות שלנו עלולות להיות בלתי מאוזנות עקב מיקוד יתר בזולת או בעצמי. הנוכחות של שתי האיכויות מונעת את חוסר האיזון הזה.

לב משוחרר הוא לב טהור מוסרית. הדחף לגרום לפגיעה נושא עמו כיווץ, מגבלה, האפלה של הלב. הרפיה ושחרור הלב מכבליו מיישרת את הלב עם הטוהר המובנה שלו. אחד מהלימודים הבודהיסטים המאתגרים ביותר הוא שאין  דבר בעולם ששווה את התשלום של לב קפוץ. טוהר פנימי הוא בעל ערך גדול יותר מכל מה שאנו יכולים להשיג מפעולות שיכווצו את ליבנו.

לב חומל הוא לב מזדהה. הזדהות היא רגישות מוגברת לסבלו של הזולת ולרווחתו. חמלה לא רק מקשרת בינינו לזולת; היא ערוץ לחלקים היפים שבנו שמתקיימים ביחס לזולת. דיכוי החמלה שלנו מקטין את עצמנו.

כפי שחמלה ושחרור תומכים זה בזה, כך גם רגישות מוסרית וחוסן מוסרי. מחויבות עמוקה לערכים ובחירות מוסריות עלולה להיות מסוכנת אם לא ראינו והרגשנו לעומק מה קורה ברגע הזה. להיות רגיש אבל חסר יכולת לפעול בצורה נאותה עלול להוביל לתסכול, לאכזבה, ולתחושה אישית של חולשה – ואולי גם לציניות או לייאוש.

עוצמה מוסרית מתפתחת על-ידי תרגול. בחלק מהמקרים היא מתבטאת בריסון עצמי; באחרים, פעולה. לפעמים נדרש ללמוד לומר לא; לפעמים זה להגיד כן. ובמצבים שבהם לא ברור כיצד לנהוג, העוצמה לובשת צורה של שהייה בנוכחות ומחויבות להבנה.

רגישות מוסרית מתפתחת כשמתרגלים תשומת לב בכל המצבים, אבל בעיקר כאשר נדרשת הכרעה מוסרית. לימודי הבודהיזם טוענים שקבלת החלטות מוסריות נושאת את האפשרות לטפח ולהזין את הטוב ביותר שבליבנו. מי ייתן והרגישות המוסרית שלנו תעזור לנו למצוא את ההזנה והטיפוח הללו.

רגישות מוסרית

גיל פרונסדל (Gil Fronsdal) הוא המורה הבכיר ב-Insight Meditation Center ברדווד סיטי, קליפורניה. הוא מתרגל ויפסנא וזן, באסיה ובארה”ב, מאז 1975. הוא היה נזיר במסורת …

תגובות

רשמו תגובה
שתפו
שתפו